Възхвала на 22-рия завой

Видео: Възхвала на 22-рия завой

Видео: He That Hath Ears To Hear... 2024, Март
Anonim

Това е една от големите мистерии на колоезденето: защо 22-ият завой на Alpe d’Huez никога не се споменава?

Това е фиби точно като другите 21 завоя, които съставляват изкачването на Алп д'Юез, и като другите има номериран знак за отбелязване на името на ездача и годините, в които се е изкачил на планината.

Но в този случай номерът е „0“и името на ездача – Бас Мюлдер – е едно, за което малко хора са чували. И все пак през първия четвъртък на юни всяка година от 2011 г. насам около 5 000 колоездачи почитат името му, като карат нагоре и надолу по Алп колкото се може повече пъти на ден, за да съберат средства за холандска благотворителна организация за борба с рака.

Alpe d’Huez за пръв път стана известен като ски курорт през 30-те години на миналия век и пътят до него беше специално построен за обслужване на неговите хотели, ресторанти и други бизнеси. Това също е солидна инженерна разработка, с правилни, постоянни наклони и широки фиби, които всъщност са най-равните участъци от изкачването, за да улеснят качването и слизането на камионите и автобусите от планината.

За да отбележи съобщението, че Alpe ще бъде домакин на състезанието по бобслей на Зимните олимпийски игри в Гренобъл през 1968 г., местният съвет издигна табели с номер на всяка фиба, започваща с номер 1 на първия завой в покрайнините на курорта и завършваща с номер 21 в долната част.

Едва през 1976 г. планината започна да изгражда репутацията си на епично бойно поле за надмощие на Тур дьо Франс, каквото е днес – и това се случи почти случайно. Директорът на обиколката Феликс Левитан се нуждаеше от заместващ финал, след като планираният етап до Гренобъл се провали и местният журналист Роджър-Луи Лашат предложи повторно посещение в Алп д'Юез, който беше домакин на първото завършване на върха на обиколката през 1952 г., но впоследствие беше пренебрегнато.

Това беше началото на една трайна връзка, която оттогава завърши там 27 пъти (включително два пъти през 1979 г.) и фразата „21-те завоя на Алпите“е вградена във фолклора на колоезденето. През 1995 г. имената на всеки победител в етап Алпе и годините им на триумф бяха добавени към номерираните знаци на завоите.

Жалко е, че след като преминат последния от тези 21 завоя, ездачите все още имат поне още две фиби – плюс последна 90-градусова лява ръка – за преговори, преди да пресекат финалната линия в подножието на ските -асансьори на Avenue du Rif Nel.

Първият път, когато се качих нагоре по Алп, броих завоите надолу през стиснати зъби, наполовина очаквах мигащи светлини и танцуващи мажоретки, докато най-накрая натисках педалите покрай знака с номер „1“.йени

Вместо това пътят продължи нагоре покрай барове и хотели, преди в крайна сметка да завие рязко наляво. През покритите с пот слънчеви очила различих размазаното място на знак с номер „0“и името на ездач, който бих искал

невиждано досега.

Образ

Пътят продължи да се издига и след още една фиби бях убеден, че съм се изгубил. Спрях да попитам за посоката и ми казаха, че имам още половин километър. След последния ляв завой въртях педалите, докато пътят внезапно свърши пред колона от планински колоездачи, чакащи да използват седалковия лифт. Върнах се надолу по нанадолнище и най-накрая открих малък знак високо на стълб за лампа, който съобщаваше, че това е „Arrivée officielle du Tour de France“.

За най-емблематичното изкачване в колоезденето, това беше смазваща анти-кулминация.

Това няма да има значение за хилядите колоездачи, които участват в „Alpe D’HuZes“всеки първи четвъртък на юни. Целта им е да изкачат планината най-малко шест пъти – „zes“на холандски – пъти, за да съберат пари за Холандското дружество за борба с рака (KWF).

Събитието – вече 11-та година – е в много отношения естествено продължение на любовната афера на Холандия с „Холандската планина“. Между 1976 и 1989 г. петима холандски състезатели спечелиха осем от 13-те етапа на Тура, за да завършат в Алп д’Юез, а холандски свещеник празнуваше всеки триумф, като биеше камбаните на енорийската църква на върха на Алп.

Но има също толкова силна връзка между най-известното изкачване в колоезденето и страна без никакви планини в знака, който маркира 22-ия завой на Alpe d’Huez. Носи името на холандския аматьор колоездач Бас Мюлдер, който почина от лимфом само на 24 години през септември 2010 г., след като завърши Alpe d’HuZes през предходните четири години.

„По време на четирите години на заболяването си Бас Мюлдер успя да вдъхнови хора от всички възрасти, че винаги можете да направите нещо от живота си, независимо колко труден или кратък е той“, казва Йохан ван дер Ваал, президент на

Фондация Alpe d’HuZes. „Така че създадохме наградата Bas Mulder в негова чест, предназначена да вдъхнови младите учени в областта на рака.“

Знакът беше въведен през 2011 г., след като кметът на Huez беше толкова развълнуван от историята на Мълдър, че предложи въвеждането на „завой 0“след съществуващите 21, така че името на Мълдър да може да бъде добавено към почетния списък на планината.

Колоезденето е спорт, който обича традициите си, така че не е изненадващо, че митът за 21-те завоя продължава да съществува. И все пак, не би ли искал Ван дер Ваал да види Мълдър и работата на благотворителната организация призната с официално признание за 22-ия завой?

„Това би било хубаво, разбира се, но мисля, че това е мост твърде далеч за Tour и Alpe d’Huez“, казва той. „Има твърде много неща, свързани с „21-те завоя“, и в този случай стоката печели.“

Така че позволете на Cyclist поне частично да възстанови баланса, като вдигне чаша в памет на Bas Mulder и 22-ия завой на Alpe d’Huez.

За повече информация относно фондация Alpe d’HuZes посетете opgevenisgeenoptie.nl