Тайното изкачване на Швейцария

Съдържание:

Видео: Тайното изкачване на Швейцария

Видео: Швейцария - РАЙ на Земле. Большое путешествие сквозь всю страну 2024, Март
Anonim

Дълбоко в швейцарските Алпи, Cyclist се присъединява към невероятен партньор за езда, за да открие изкачване, за което малцина колоездачи са чували

Андреа Замбони току-що се появи в полезрението през мъглата на ранната утринна светлина. Той седи търпеливо на велосипеда си отстрани на пътя, с един крак, подкопан, а другият опрян на суха каменна стена. Като някаква постоянна част от пейзажа, той едва се движи, очите му са фокусирани върху върха отпред.

Притеснявам се, че може да е седял там с часове.

Андреа поиска да се срещнем на разсъмване в Прато-Сорнико, село, което е част от изкачването до Лаго дел Нарет, нашата крайна цел за днес.

Това включваше да тръгна сам в 5:30 сутринта от село Бигнаско, около 10 км по-надолу по изкачването, и дишах през тъмнината и студения въздух, за да стигна тук преди изгрев.

Докато пристигнах, слънцето все още не ни е ударило, но хвърля топла светлина върху планинската верига отдясно.

Андреа обеща, че ще си струва ранното начало.

Образ

Позволете ми да ви представя Андреа. Той е зает човек по всички стандарти – фармацевт, запален триатлонист и много бърз колоездач през деня и обитател на особено необичаен втори живот: той е „Assos Man“.

Повече от десетилетие той предизвиква любопитство и възхищение от способността си да заема почти неестествено твърди пози, докато моделира облекло за колоездене Assos в каталози и уебсайтове по целия свят.

Срещнахме се за първи път вчера на спортно състезание в Доломитите и той настоя да ми покаже част от Алпите, малко позната на колоездачите, но с едно от най-добрите изкачвания в Европа.

‘Оттук имаме 14 км нагоре и 3 км равно. След това са около 10 км,’ казва Андреа.

Той добавя с нервна уговорка: „Последните 10 километра са много стръмни, като Мортироло.“

Тези думи ме прорязаха. Твърде добре съм запознат с дивашките наклони на Mortirolo и моите четворки потрепват тревожно, когато чуя името му.

„Но е красиво“, уверява ме Андреа.

Неоткрити пътища

В интерес на истината, ние не правим опит за пълното изкачване на Lago del Naret. За да направим това твърдение, трябваше да започнем още в град Локарно, разположен на брега на Лаго Маджоре, огромно езеро, което пресича швейцарско-италианската граница, близо до свърталището на знаменитостите на езерото Комо.

Локарно се намира на по-малко от 200 м надморска височина и изкачването отнема над 60 км, за да се издигне до Лаго дел Нарет на височина 2300 м.

Образ

В Биняско, откъдето тръгнах, градиентът се увеличава и започва да прилича на класическите изкачвания на Алпите.

От Бигнаско до върха има още 33 км изкачване, така че не смятам, че съм изневерил твърде много, като съм пропуснал първата част от изкачването.

Докато минаваме покрай село Лавизара, не мога да не си помисля, че има нещо малко сюрреалистично в това пътуване.

Може би това е карането с икона на велосипедното киберпространство или изключително ранния час на сутринта, но всъщност мисля, че самата Швейцария е малко странна.

Всяка линия на дървета, всяка планина, всяка църква, всяка къща е толкова типично швейцарска, че се чувствам сякаш съм бил транспортиран в моделно село, диорама на въображаема Швейцария.

Почти очаквам да видя банда йодлери да изскачат от някой от тези древни каменни хамбари, пълни с ледерхозен и алфорни.

Предполагам, че това място няма много преминаващ трафик, тъй като пътят нагоре по долината не води никъде, освен до групата езера на върха на планината.

Павиран е едва през 50-те години на миналия век, единствено за да обслужва няколкото язовира на езерата.

„Дядо ми е работил на язовира“, казва Андреа, разтърсвайки ме от унеса ми. „Той се премести тук със семейството си, когато баща ми беше на седем.“

Тъй като пътят е построен съвсем наскоро, на тези склонове липсва историята на великите френски и италиански изкачвания.

Никакво известно състезание не се изкачва до Лаго дел Нарет. Нито едно колоездачно величие не е изковало своите легенди по неговите склонове.

Образ

„Има хора тук, които казват, че този регион е скучен“, казва ми Андреа, въпреки че ми е трудно да се съглася, тъй като сме заобиколени от заснежени планини и красиви села.

„Те трябва да направят етап от Giro d’Italia тук“, добавя той. Въпреки че е жалко, че не са го направили, аз се чувствам странно привилегирован да карам през терен, толкова рядко посещаван от колоездачните маси.

Точно след Lavizzara попаднахме на група превключвания. Градиентът е постоянен от 10%, с агонизиращи удари до 15%.

Андреа обаче изглежда не забелязва. Той се катери с лекотата и изяществото на балон с хелий.

Пробиваме до по-прощаващ наклон по протежение на рафт на пътя, надвиснал над долината отдолу.

С слънцето, което сега седи над планините, ранната утринна роса и мъгла създават почти амазонски вид на долината отдолу, подчертан от пронизителните крясъци на местните птици.

Носи със себе си кратко облекчение от наклона и аз се възползвам от възможността да разпитам Андреа за неговите способности в колоезденето.

Андреа стана 20-ти на вчерашното Granfondo Campionissimo, събитие, състезавано от много топ местни и бивши професионални италиански ездачи.

„В Италия има хора, които просто тренират, за да се състезават с гранфондос“, казва той. „Вчера ми казаха, че някои от най-добрите ездачи печелят 20 000 евро. Не мога да се справя с тях – работя.“

Образ

Андреа управлява аптека близо до Локарно, но ще бъдете извинени, ако си помислите, че той също е бил спортист на пълен работен ден. За известно време той почти беше.

Той беше топ юноша, състезаваше се в швейцарския национален отбор. Вместо това той реши да преследва кариера далеч от колоезденето, въпреки че намери достатъчно свободно време, за да стане световен шампион по триатлон Ironman.

„Така за първи път се свързах с Assos – търсех спонсор на Ironman“, казва Андреа.

„Те не се интересуваха от спонсорство, но искаха модел.“

Следователно Ironman Andrea стана Assos Man. Това обаче е само малка част от живота му, тъй като той прекарва почти цялото си време в управление на аптека и обучение за местни granfondos.

Разговорът ни внезапно прекъсва, когато Андреа сочи напред. Град Фузио изниква от хълма, приличащ на древна крепост.

Напомня ми за филма The Grand Budapest Hotel, с цветни къщи, подобни на хижи, смесени с готически кули и камбанарии.

Селото има само 45 жители и това е демография, която се е променила точно с 0% през последните 20 години.

Определяме го за спиране за кафе при спускането, главно защото има малко други признаци на цивилизация по изкачването.

Излизаме от Fusio по стръмна рампа, която се огъва в скалист тунел, след което навлизаме в добре дошъл плитък участък, преди пътят да се издигне жестоко до близо 20%.

С повече от час и почти 1000 м изкачване вече под коланите ни, стръмният наклон нанася жесток удар на дробовете и краката ми.

Колкото по-високо отиваме, толкова повече пътят се извива и завърта. Започва да прилича на доказани епоси като проходите Стелвио или Гавия, само че е по-тих и по-непокътнат.

Напред мога да различа малко облекчение – резервоарът при Лаго дел Самбуко.

Шот Sambuco

Образ

Lago del Sambuco е първият резервоар при нашето изкачване. Построена е през 1956 г. заедно с пътя, по който се движим. Водата е висока и гладка като огледало, позволяваща перфектно отражение на планинския склон отсреща.

По-важното е, че ни предлага блажени 3 километра равен път по дължината му.

Спираме, за да се насладим на гледките. Последната сутрешна мъгла се разсея и денят е идеален. Леко съм поразен и Андреа също изглежда се отдава на момента, когато го виждам да откъсва розово цвете ехинацея отстрани на пътя.

Осъзнавам, че това може да не е личен поетичен момент, обаче, когато секунди по-късно той го стиска между пръстите си и го вдишва дълбоко.

„Добре е за VO2“, ми казва той.

Продължаваме нататък и съвсем скоро пътят отново очертава стръмна пътека нагоре по планинския склон като скален катерач. Единствената награда е да погледнете назад към резервоара, който внезапно изглежда далеч надолу.

Задъхвам се трескаво, докато вземаме всеки завой, докато Андреа просто върти краката си без никакви признаци на сериозно усилие. Но отново, нищо от това не е ново за него.

„Когато бях на 12, идвахме тук като семейство и аз яздех до върха с баща ми“, казва той. „През годините прекарах много време в катерене тук. Тогава имах само предавателно отношение 42/23.“

Внезапно се чувствам повече от малко виновен, че се боря толкова много с моята компактна верига. Но болката ми е на път да се влоши.

Образ

„Най-стръмната част тепърва предстои“, предупреждава Андреа. Излизаме на равна равнина в долината, с нисък мост над реката напред. Качваме се до него, но бариера блокира пътя от двете страни на моста.

„Хм, мислех, че това може да се случи“, казва Андреа спокойно. Пътят отпред е затворен.

„Няма значение, трябва да стигнем до върха“, казва той и се хвърля около бариерата, увисвайки на ръба на моста, докато върви. Аз правя същото, докато голямо стадо кози ни наблюдава с интриги.

Земята на езерата

Има само още 4,8 км до върха, но е средно 11% и е като съвсем друг свят. Температурата пада, докато наближаваме марката 2000 м, и снегът започва да покрива пътя на петна.

Пътят е тесен, неравен и разбит на части и има много, много кози.

Изкачваме се през поредица от фиби, всяка по-свирепа от предишната. Изминаха два часа, откакто тръгнахме и енергийните ми запаси са на изчерпване, но няма спиране на този наклон.

Подлага ни на дълги участъци с над 20%, типът наклон, който ме кара да балансирам несигурно между предното и задното колело, докато се боря за сцепление.

Зашеметяващо е, но дразнещо и започвам да се отчайвам дали ще стигна върха.

Образ

Дори Андреа изглежда усеща усилието. Изражението започна да изчезва от лицето му и той започва да прилича на восъчна фигура в почит към собствената му кариера на модел.

Гледката на първото езеро, Lago di Sassolo, е вдъхновяваща не само заради впечатляващото си визуално великолепие, но и защото предлага почивка на кратък участък от равна земя.

Най-накрая успях да седна от усилието за излизане от седлото, което започна преди 3 км.

Продължаваме напред, пътят отново се стръмни. Докато се мъча да намеря каданс, питам Андреа за съвет. „Каданс?“, отговаря той, „За Контадор, може би той се тревожи за ритъма. Не достигаш ритъм на това.’

Заобикаляме следващия ъгъл, въртейки велосипедите си от едната към другата страна, само за да намерим снежна преграда, но Андреа просто откопчава, хвърля велосипеда си през едно рамо и започва да гази по дебелия сняг.

Следвам ги, плъзгайки се внимателно по хлъзгавата повърхност в обувките си с гладка подметка.

„Сега сме близо“, обещава Андреа, след като се върнем на велосипедите си, вероятно усещайки, че започвам да страдам.

Докато се изкачваме по скалистите склонове над Лаго Супериоре, напред хоризонтът на пътя има само небе зад себе си. Моля се това да е добър знак.

Свлачище ме събори

Образ

Преобръщаме билото и сива стена разделя планинските хребети пред нас. За мое голямо облекчение стигнахме до язовира на Лаго дел Нарет, само че има малък проблем.

Свлачище блокира пътя към върха.

Настоявам, че последният път към върха е непроходим и заявявам, че сме достигнали най-високата си точка, но Андреа има други идеи.

„Не, не“, казва той, „ще го заобиколим.“

Той кара право до свлачището, преди да събуе обувките си и да заобиколи краищата му, с велосипед в ръка.

Трябва да следвам, но изглежда опасно и не си представям шансовете треперещите ми четириколесни и карбонови подметки да издържат на скалистата повърхност.

Вместо това се търкулвам надолу към езерото и гледам отдалеч как Андреа се изкачва по склона с колелото си на рамо.

Само една бърза фиби дели Андреа от върха. Мога да различа фигурата му, докато спринтира около нея, за да изчезне отвъд стената на язовира.

Точно извън полезрението по-нататък е хижа Кристалина, която се намира на планинския връх, който е източникът на река Магия, която тече обратно по долината до езерото Маджоре.

Образ

Когато Андреа се завърне от соловата си разходка, започваме спускането обратно по стръмните пътища, които току-що изкачихме. Много е технически и изнервящо.

Почвата е неравна и напукана, наклоните са тежки и козите продължават да се скитат по пътя ни.

Влача спирачките километър след километър и започвам да се тревожа, че джантите ми ще станат толкова горещи, че ще спукам гума.

На единия ъгъл срещам погледа на това, което вярвам, че е алфа-козата на стадото. Той има впечатляващ набор от клаксони и се моля да не ме атакува.

За щастие той ме погледна дълго, агресивно, но не иска да започне битка, така че ми осигурява безопасно преминаване.

След като се изкачим обратно през бариерите на моста, Андреа се закача и започва майсторски клас по спускане. Колкото по-надолу слизаме, толкова по-гладък и широк става пътят, с открити гледки към завоите напред.

Поемам цялата състезателна линия около всеки завой, наслаждавайки се на скоростта, докато увереността ми расте. Чудя се дали Андреа се въздържа в моя полза, докато дълбае линията напред, но все още съм на предела на уменията си да поддържам темпото независимо от това.

Когато се върнем във Фузио, използваме възможността да спрем за кафе в ресторант, разположен в склона на върха на дълго каменно стълбище.

Андреа обаче не спира за дълго. Той вдишва еспресото си и хуква обратно към пътя, нетърпелив да се прибере у дома при новородения си син.

Спира само за да се ръкува с мен и да ми каже строго: „Обещай ми, че един ден ще се изкачиш от Локарно, без да спираш.“Кимам и с това той се спуска надолу по планината като птица в полет.

Образ

Без Андреа да води пътя, аз съм свободен да подходя по-спокойно към оставащото спускане. Над град Lavizzara гледам надолу към истинско порно с фиби, докато под мен се простира лабиринт от ъгли.

По пътя нагоре беше плашеща гледка, сега е слюноотделяща. Спускането се усеща като съвсем различен път.

Връщането не отнема много време. Долината се отваря към широкия път обратно към Локарно. Тънкият планински поток на Маджо постепенно се превръща в буйна река и аз го заобикалям, докато пътят се трансформира от уединена криволичеща пътека в по-голям главен път.

Сега е по-натоварено, но слънцето все още грее и планинските гледки остават с мен през целия път.

Когато стигна до Локарно, ме посреща пристанище с яхти и изтръпване на старо швейцарско богатство. Топъл ветрец духа от езерото и аз правя всичко възможно да не рухна на място.

Изкачването до Лаго дел Нарет е трудно, но ще остана верен на обещанието си към Андреа: ще се върна, за да го изкача отново.